گذری کوتاه برسینما در کردستان
Hadi Ahmadi
یادداشت هایی از هادی احمدی (سینما و تئاتر )
درباره وبلاگ


این وبلاگ به تجربه های شخصی هادی احمدی و مطالب مربوط به هنر و ادبیات بخصوص در زمینه تئاتر و سینما می پردازد ، منتظر انتقاد و پیشنهاد های شما عزیزان هستم . سن ، ملیت یا زمینه رشد اجتماعی فاقد اهمیت است . آنچه مهم است ، این است که شما چیزی برای گفتن دارید که میتواند و باید از طریق رسانه فیلم به روش خاص شما وبا اصطلاحات ویژه شما بیان شود . بزرگترین فیلم های عصرما هنوز ساخته نشده اند . بیایید بکوشیم یکی از کسانی باشیم که این فیلم ها را خواهند ساخت . (دانیل آریخُن )
نويسندگان

                                     

در سالهای اخیر سینما در کردستان همواره با  حرکتی رو به رشد در صدد تکامل خود بوده و بی شک این امرشامل همه جنبه های سینما شده است. در مقطعی نه چندان دور بسیاری از فیلمها با یک مضمون و ارائه درونمایه های مشابه و همچنین ساختار های نزدیک به هم ساخته و پرداخته می شدند و سینمای این جغرافیا مرتب مشغول تکرار نمودن خویش بود و صد البته این امر در سینمای کوتاه بیشتر خود را نمایان می کرد. اما در سالهای اخیر آنچه را که برای رخ نمایاندن واقعی و ابراز وجودی حقیقی در سینما لازم است در آثار موسوم به فیلمهای کردی به وضوح دیده می شود و مسلما این نتیجه یک بازنگری اصولی و حساب شده از سوی سینماگران است. تنوع موضوعات، نگاههای چند وجهی، آثاری با ساختارهای متفاوت و صدالبته کثرت آثار تولیدی در کردستان نتیجه همین نگرش جدید به سینما در کردستان است. حال این سئوال مطرح میشود که چرا مقوله فیلمسازی وسینما و نگاه جدی و منحصر به فرد به آن با همه مشکلات و مصائبی که دامنگیر سینما و بخصوص از نوع کوتاه آن است در این جغرافیا به نسبت جاهای دیگربالا بوده و تا حدی بیشتر است؟ بی شک اولین وشاید مهمترین دلیل آن را باید در وجود دغدغه فکری و جهان بینی در میان فیلمسازان این دیار دانست. از آنجاکه هنرمند همیشه اثرش رادستاویزی برای بیان احساسات و تفکر غالب بر خود میداند و سعی میکند از هنرش در راستای انتقال این تفکرات بهترین استفاده را بکند دراین میان فیلمسازان کردستان نیز از این قاعده جدانیستند.

بی شک کردستان هم سرزمینی است زیبا با قدمتی به درازای تاریخ و پشتوانه فرهنگی اجتماعی بسیار غنی و هم اینکه دارای مشکلات و معضلاتی بخصوص در حوزه مناسبات اجتماعی است که جایگاه آنرا خاص و منحصربفرد میکند. هنگامی که سخن از تفاوت آثار کردی در سالهای اخیر به میان می آید به سبب وجود نوعی نگاه تحلیلگرانه و ابعاد شناسی جامعه کردستان است. فیلمسازان بومی همواره سعی کرده اند هم نگاههای زیباشناسانه و ساختارمند به نسبت فرهنگ غنی و فولکلوراین سرزمین داشته باشند و هم مناسبات مختلف اجتماعی را زیر ذره بین گذاشته و معضلات موجود راکه بی تفاوتی و انکار آن به معنی بقای آنها و در مخاطره انداختن اجتماع است، به اشکال مختلف در قالب آثارشان به تصویر بکشند. رسالتی که بی شک متوجه هنر و بخصوص سینما است و هنرمند با هنرش بار آنرا به دوش میکشد. تعهد به جامعه پیرامون خود و احساس مسئولیت درونی و نهادینه شده به ارزشهای انسانی به دور از هرگونه جهت گرایی و سفارش طلبی و داشتن روحیه انقادگرایانه از بزرگترین فاکتورهاو موهبات برای یک هنرمنداست که با داشتن آن در کنار دانش وتجربه منحصر به هنر سینما آثاری ماندگار و قابل تامل خلق میشود و بدیهی است که این به وفور در میان سینماگران در کردستان دیده میشود و این خوداز مهمترین دلایلی است که موجب برداشتن قدمهای اساسی در حوزه سینما از سوی فیلمسازان در این منطقه شده است.

مسلما سینما در کردستان صرفا ابزاری در جهت بر آوردن نیازهای تفریحی و یا ارائه برخی باورهای جزمی و منجمد نیست، بلکه با نقب به اینکه سینما آینه تمام نمای یک جامعه است با طرح ابعاد مختلف و متنوع فرهنگی و اجتماعی این سرزمین و همچنین شناسایی و نمایاندن و نقد هر آنچه که راه پیشرفت و تکامل را از آن سلب نموده و موجبات تکرار داستانهایی تراژیک و غم انگیز را فراهم آورده، پنجره ای تازه رو به جهان گشوده است...

منبع : وبلاگ توفیق امانی

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پنج شنبه 19 اسفند 1389برچسب:, :: 17:41 :: نويسنده : هادی وود
پيوندها



ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 26
بازدید کل : 36308
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1





قالب پرشین بلاگ

قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگ اسکای

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ